به وب سایت شرکت بازرسی مهندسی آراد خوش آمدید ۴۰۶۶۳۳۶۲ (۰۲۱) info@aradco.ir

بلاگ

آینده اعتبار و اعتماد به گواهینامه استاندارد شرکت های بازرسی


هرچند دیر اما در سال های اخیر ایمنی و استاندارد در حال ایجاد جای پای مستحکم و دائمی در زندگی مردم کشور ما می باشد. این در حالیست که در کشورهای پیشرفته استاندارد و ماحصل آن یعنی سلامتی، ایمنی، حفظ محیط زیست و کیفیت امری عادی و مطالبه عموم مردم و مورد تاکید مسئولین می باشد. در کشور ما نیز در حال گذار به زندگی استاندارد هستیم و تامین ایمنی در کلیه ابعاد روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. اما بهتر است که سرعت و شتاب این روند هرچه بیشتر افزایش یافته و زندگی برای نسل حاضر و نسل های آتی سالم تر، ایمن تر و در حفظ محیط زیست موفق تر باشیم.

در سال های اخیر صدور گواهینامه استاندارد برای کالا، خدمات و ... توسط شرکت های بازرسی مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) و تحت لوای سازمان ملی استاندارد ایران صورت می گیرد و مسئولیت نظارت بر اجرای صحیح و کامل استانداردها توسط شرکت های بازرسی برعهده سازمان ملی استاندارد ایران می باشد.

اینکه ما به صورت روزانه از مواد غذایی، محصولات بهداشتی، لوازم خانگی، وسایل الکتریکی و الکترونیکی، خودرو، آسانسور، تجهیزات تفریحی، پله برقی، تله کابین، جایگاه های سوختگیری و  ... استفاده می کنیم، ضرورتا باید اطمینان کافی در خصوص عدم بروز اشکال و ایجاد حادثه و به خطر انداختن سلامتی و ایمنی و محیط زیست حاصل نماییم و از کلیه محصولات و خدمات با اتکای به گواهینامه استاندارد با آرامش خاطر و امنیت فکری بهره مند شویم.

اگر ما از کالا یا خدمات بدون گواهینامه استاندارد استفاده نماییم، شاید بخشی از عواقب ناشی از ریسک ها و مخاطرات حاصل از این امر بر عهده خودمان باشد. ولی وجود ریسک و مخاطره برای کالا و خدمات دارای گواهینامه استاندارد جای تامل و بررسی می باشد و قطعا در صورت عدم تغییرات نسبت به شرایط زمان صدور گواهینامه استاندارد، عواقب حوادث رخ داده به عهده شرکت بازرسی و صادر کننده گواهینامه استاندارد می باشد.

بر همین اساس با مرور زمان و گذشت تجارب لازم و کافی از استانداردسازی محصولات و کالا و خدمات، دیگر گواهینامه های استاندارد صادر شده از شرکت های بازرسی مختلف ارزش یکسانی نزد مردم نخواهد داشت. هرچند در شرایط کنونی نیز خدمات ارائه شده توسط شرکت های بازرسی مختلف اختلافات قابل توجه و چشمگیری دارد، ولی برای درک تمایزات موجود گذر زمان و نمایان شدن کیفیت خدمات لازم می باشد.

لذا پیش بینی آن است که در سال های پیش رو دیگر گواهینامه های صادره از شرکت های بازرسی مختلف هرچند از لحاظ حقوقی جایگاه برابر داشته باشند، اما از نظر کیفیت خدمات، قابلیت اطمینان و اعتمادپذیری گواهینامه ها برابر نبوده و مردم (کلیه ذینفعان از قبیل صنعتگران، کارفرمایان، مالکان، بهره برداران، فروشندگان، سازندگان، خریداران و استفاده کنندگان) در صورت مطالبه یک کالا یا خدمات استاندارد و با کیفیت عالی و مطلوب و در ادامه یک زندگی با سلامتی حتمی، ایمنی بیشتر و حفظ قطعی محیط زیست برای آیندگان، سراغ شرکت های بازرسی خواهند رفت که ماموریت شان متعالی، ارزش های سازمانی شان اصیل و چشم انداز فعالیت شان روشن و به نفع کیفیت زندگی مردم باشد.

و دیگر اعتبار و اعتماد به گواهینامه ها نزد مردم یکسان و برابر نخواهد بود.

سعید سید حسینی